Een wit schaaltje met roze hart-vormige versiersels langs de rand en een katje in het midden. In de schaal zit havermoutpap met rozijnen, appel en vlekjes kaneel. Er zit een lepel in de pap. De kom staat op een krukje met een opdruk van beige, bruine en mintgroene takjes op de stof.Op de bank naar het nieuws kijken met een stomende kom pap, de storm mag het buiten zonder mij doen. Enkele jaren geleden vond ik het verschrikkelijk: Havermoutpap. De smaak, de structuur, blegh. En het klinkt ook helemaal niet lekker! Het klinkt nog niet zo vies als gortepap of grutten, maar het komt er wel heel dicht bij in de buurt. Oudemensenvoer. Maar zoals altijd als het weer guur is krijg ik een onverklaarbaar verlangen naar oud-Hollandse gerechten en dankzij Ingrid’s lovende woorden over havermout besloot ik het nog een keer te proberen. Ik eet nu al weken bijna iedere morgen havermoutpap, wat ik alleen maar afwissel zodat ik het niet zat wordt door teveel havermout-exposure.
Het is heel snel, vergevingsgezind en je kan er dus heel veel mee variëren! Sinterklaasmorgen mengde ik er bijvoorbeeld speculaaskruiden door en gooide er wat pepernoten bovenop.

Recept: Basisrecept havermoutpap

Voorbereidingstijd: 1 minuten

Bereidingstijd: 2 minuten

Samenvatting: Het bescheiden oudemensen-ontbijt.

Ingrediënten

  • 240 ml melk
  • 80 ml havermout
  • snufje zout
  • (suiker naar smaak)

Bereiding

  1. Doe alle ingrediënten in een pan en verhit op laag vuur. Wil je er rozijnen in doe die er dan óók nu bij, net als eventueel fruit als dat je warm wilt.
  2. De hoeveelheid havermout staat in milliliters omdat het het makkelijkste is in verhouding. 80 ml is ⅓ cup (die bij mij dus ook in de havermout wordt bewaard). Voor 1 deel havermout voeg je 3 delen melk toe, dus 1 cup. Of nog makkelijker: één glas. Je moet het jezelf niet moeilijk maken in de morgen!
  3. Jij bepaalt zelf hoe romig je de havermout wilt! Oma’s kookboek zegt half melk half water, maar tegenwoordig kunnen we gewoon halfvolle melk kopen. Dat is ook mijn keus, deze blijkt voor mij precies romig genoeg te zijn zonder dat ik ’s morgens al in een voedselcoma raak. Er zijn mensen die zweren bij alleen water, maar dat is me wat te gortig. 😉
  4. Laat zachtjes koken (kijk op je havermoutverpakking hoe lang. De meesten zullen in 1-2 minuten al klaar zijn omdat het ‘gerolde’ haver is). De pap zal nog erg vloeibaar zijn, dit wordt al heel snel dikker zodra je hem van het vuur haalt!
  5. Voeg je extra smaken toe! Mijn favoriete combo is: een halve appel in stukjes, een handje rozijnen, een snuif kaneel (ongeveer ¼ tl), snufje nootmuskaat en ½ tl rietsuiker).

Noot

  • Je kunt als je wilt een pot of kleine zakjes met afgemeten hoeveelheden maken, met bijvoorbeeld al de rozijnen, basisspecerijen en suiker er bij! Voor een nóg sneller ontbijt 🙂
  • Havermout is een goed vezelrijk ontbijt dat de meeste mensen met prikkelbare darm wèl kunnen eten omdat de vezels oplosbaar zijn, in tegenstelling tot tarwevezels. Ook een heel goed begin van de dag voor mij dus!

Variaties

  • Ingrid doet er graag stroop in!
  • Pompoenpuree! Mèt de (speculaas)specerijen er bij.
  • Varieer met fruit! Banaan! Aardbeien! Kersen uit pot lijkt me ook erg lekker. Morgen ga ik in plaats van appel weer eens heerlijk herfstig peer gebruiken!

Anderen bekeken ook:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam tegen te houden. Lees hier hoe jouw gegevens verwerkt worden.