Dal (spreek uit: daal, ook wel geschreven als daal, dahl of dhal) is Indiaas voor een stoof van peulvruchten, of peulvruchten gestript van hun vel en gespleten. Denk aan spliterwten, linzen en verscheidene bonen. Peulvruchten zijn zeer voedzaam omdat ze zowel koolhydraten als eiwitten bevatten en daarmee ook een goede vleesvervanger zijn voor vegetariërs. Ze zijn enorm vezelrijk en bevatten ook calcium en vitamine C!
Een van mijn favoriete dal is er een met linzen: een peulvrucht waar niet altijd het velletje van af is. Ik heb een recept voor tarka dal die flink wat tijd kost, al is de meeste tijd kooktijd van de spliterwten en het na het koken indikken en daarna opnieuw koken daarvan.

Dit is echter een snelle versie die bovendien weinig kost. Ik zal eerst het basisrecept geven, en daarbij een lijst waarmee je het kan uitbreiden.
Ik geef vanwege textuur, smaak én kosten de voorkeur aan gedroogde linzen, maar mocht je daar geen tijd voor hebben, of het niet kunnen vinden (hoewel het zelfs in de supermarkt te krijgen is) dan kun je ook een blik gebruiken. Zo’n blikje eet je voor 2 personen van, A-merk kost €1,15, en hoef je alleen basmati of pandanrijst bij te serveren.

Ingrediënten:**
– 200 g gedroogde linzen of blik linzen van 400 g
– 1/2 tl fijngemalen gedroogde chili (of iets minder cayennepeper)
– 1 el gemalen komijn
– ¾ el garam massala
– 1 el olie
– scheutje citroensap (mag uit een flesje)

Optionele ingrediënten:
– 1 teen knoflook, geperst of geraspt op knoflook/gemberrasp
– verse gember, geschild* en julienned
– 1 kleine ui
– 1 tl kurkuma
– 1 tl paprikapoeder, zoet of mild
– 1-2 wortels, in stukken van 1 cm
– handje koriander/peterselie
– wat kroepoek

*Als je een gember schraapt met een theelepeltje gaat dit het makkelijkst en hou je het meeste over. Ga je het toch schillen, vries de schil dan in voor verse gemberthee.

Bereiding:
Als je de gedroogde linzen gebruikt, deze eerst wassen tot het water helder wordt. Het makkelijkst is een zeef of vergiet in een schaal met water zetten, de kraan daar op te zetten en te laten overstromen (niet te hard, anders lanceer je je linzen) en met je hand losjes rondjes te draaien er doorheen. Af en toe de schaal leeggieten, daar gaat het sneller van.

Doe wat olie (1-2 el) in een koekenpan, gooi de komijnzaadjes er in, en zet het vuur zacht aan. Na een tijdje is de olie heet en begint het te pruttelen – waarom ik het er liever niet in gooi als de olie al heet is – bak de komijn 30 seconden of tot het begint te geuren. [Hier zou je je ui, wortel, knoflook en/of gember toevoegen en even 5 minuten op middelhoog vuur bakken. Wil je je wortel knapperig zou ik deze 10 minuten voor het einde van de kooktijd toevoegen.] Voeg de koriander [, kurkuma] en chili toe (pas op, de damp die er af komt kan prikken in neus/ogen/keel), roer het door, en voeg de linzen toen. Voor de blikvariant hoef je alleen nog maar op te warmen, voor de gedroogde variant moet je 1 liter water toevoegen en 40-45 minuten geduld hebben (controleer je verpakking).

Besprenkel met citroensap, bestrooi eventueel met wat koriander/peterselie (gehakt en wel goed in te vriezen) en serveer met rijst.

**Het kan zijn dat ik mijn recept t.z.t. nog aanpas: ik ga kijken of ik met minder specerijen dezelfde kracht van dit gerecht kan overbrengen.

Anderen bekeken ook:

2Pingbacks & Trackbacks on Supervoedsel: Dal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam tegen te houden. Lees hier hoe jouw gegevens verwerkt worden.