Misosoep, een geweldig Japans gerecht dat enorm variabel is en geweldig voor elk seizoen. Maar zeker als het (nog) wat kouder is is misosoup geweldig als lunch! Je kunt natuurlijk zakjes kant-en-klaar-soeppoeder halen, maar dit is goedkoper, lekkerder en net zo makkelijk! Wat je natuurlijk wel nodig hebt is ca 200 ml heet water op de plek waar je luncht. Je kunt dat – of zelfs dashi – natuurlijk meenemen in een thermos, maar heb je die mogelijkheid niet kun je heet water gebruiken of 2 gram poederdashi (tja, toch nog wat poeder) in de mix doen. Miso is gemaakt van gefermenteerde rijst, gerst en/of sojabonen. Er zijn nog veel meer variaties die ook per regio verschillen, maar dit ligt toch wel aan de basis. Shiromiso is de lichtste en subtielste variant en daarom mijn favoriet in een soep. Bovendien is deze redelijk makkelijk te vinden in de meeste toko’s omdat het in alle regio’s gebruikt wordt.
Je kunt de toppings – de gu – geheel naar eigen smaak aanpassen. Rijst en misosoup zijn vrij gewoon samen: je gooit er af en toe gewoon een hompje in. Natuurlijk kun je er ook verschillende soorten noodles of zelfs blokjes aardappel in doen.
Ingrediënten
Per portie:

  • 1-2 tl shiromiso (witte miso)
  • 200 ml water of dashi
  • evt 2 gram dashipoederbouillon

gu:

  • silken tofu in kleine blokjes. Silken tofu is niet de ‘gewone’ stevige maar een zachte variant
  • bosui in dunne reepjes
  • een beetje gedroogde wakame
  • verse paddestoelen in reepjes, even gesudderd in bouillon
  • gewelde gedroogde shiitake: gebruik het vocht als bouillon!
  • (baby) paksoi, even gesudderd in bouillon
  • taugé
  • (zoete) aardappel in blokjes, even gesudderd in bouillon
  • prei
  • radijs
  • asperges
  • sperziebonen
  • zoete mais (diepvries of uit blik)
  • doperwten
  • geroosterde sesamzaadjes
  • aburaage in reepjes (dunne gefrituurde tofu, vaak in zakjesvorm in sojasaus)
  • omeletreepjes of iri tamago uit je vriezer
  • je favoriete furikake
  • jonge spinazie
  • reepjes nori
  • 1 tl sesampasta
  • soba/udon/glasnoedels/andere noedels/rijst

Bereiding
Voor de bereiding heb ik maar een voorbeeld gemaakt. De gu die ik gebruik:

  • 1 bosui
  • norireepjes
  • kastanjechampignon
  • geroosterde sesamzaadjes
  • udon
  • een geschaafd radijsje
  • iri tamago
Misobento step 1: Miso
Neem 1 tot 2 theelepels miso (ik gebruik 2, sommigen hebben liever minder).

Misobento step 2: Dashi
Voeg de dashi toe en meng goed. Rol de miso tot een balletje, eventueel in wat huishoudfolie. Druk de miso in de geroosterde sesamzaadjes (wel roosteren he!).

Misobento step 3: Gu
Bereid je gu voor (snij, schaaf, knip, plak, glitter) en doe dit in de bento samen met het misoballetje. In mijn thermosbeker (ja, ik kan het ook warm meenemen ja, maar geef voorkeur aan de verse & hete variant) zit het vocht waarin ik mijn shiitake geweekt heb, shiitakebouillon dus.

Misobento prep 1: Miso
Lunchtijd! Doe de miso in een beker, kom, schaaltje, waar je dan ook je miso uit wil eten.

Misobento prep 2: Water
Voeg gekookt water toe zodat je 200 ml water in totaal hebt. Ik hoefde maar 150 ml toe te voegen. (Volgende keer kook ik de bouillon in, is het geheel wat warmer door kleiner percentage koud water)

Misobento prep 3: Mix
Roer! Zorg dat alle miso opgelost is! Voeg je gu toe.

Misobento done
Klaar!

Misobento NOM!
Eet smakelijk!

Verder wil ik, geïnspireerd door Makiko Itoh een ‘week misosoep’ houden met iedere dag een andere variatie, om jullie op wat ideën te brengen, ook voor warm weer! De volgende wordt een miso met kastanjechampignons, bosui, sesamzaad, spinazie, sesampasta en rijst!

Anderen bekeken ook:

4 Comments on Misosoep

    • Ik ben zelf niet zo’n enorme zoete-aardappel-fan, behalve gemengd in gerechten, maar ik heb mensen gezien die al hun miso’s er mee maken XD Zelf nog tips voor gu?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam tegen te houden. Lees hier hoe jouw gegevens verwerkt worden.